Ärevus söögiga seoses 12.07.24 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Saan peagi 30, aga tunnen, et toitumise ja trenniga pole asjad päris korras. Üksi olles see nii väga ei häiri, aga kui püüan paarisuhet luua ja seksuaalelu elada, ei tule asjast pikaajaliselt midagi välja.
Näljutasin end 15 ja 18 eluaasta vahel (buliimia ega anoreksiani asi ei läinud, kuna mensturatsioon ei alanud ja sain hormoonravi, mis pani tervislikumalt mõtlema), aga teatud mõttemustrid on jäänud. Hiljem olen teinud püsivalt trenni ja kui trenni ei tee, ei taha süüa ja vaimne tervis läheb käest ära. Söön siiani vähe (üks suurem söögikord päevas 12-16:00 vahel ja õhtul väike näks/alkohol), aga kui mees on kõrval, ei saa nii vähe süüa ja suhe läheb metsa. Söögikorrad tekitavad meeletult ärevust, pean pidevalt planeerima ja pingelises olukorras kõht valutab, eelistan üldse mitte süüa. Üksi saan sellega hakkama, aga koos partneriga on võimatu. Kahjuks mõjutab kõik see pinge ka seksuaalelu ja nii näen siiani ainukese variandina trenni tegemist, aga võib-olla aitaks toimiv seksuaalelu, mida jällegi takistavad halvad toitumisega seotud mõtted.
Mida teha või kelle poole pöörduda ja kas tegu on üldse tõsise probleemiga? Sain hiljuti antidepressandid, aga ei ole julgenud veel raviga alustada, kuna tunnen, et toiduteema põhjustab rohkem muret.
Tänud ette nõu eest!
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Tere! See on väga keeruline olukord, mida sa kirjeldad, ja ma saan aru, et see tekitab sulle palju muret. Sinu mured on päris tõsised ja neile tuleb kindlasti tähelepanu pöörata.
Esiteks on oluline, et sa ei peaks seda kõike üksi kandma. On olemas inimesi, kes aitavad sind. Soovitan sul pöörduda järgmiste poole:
1. Perearst: Rääki oma perearstiga. Ta saab hinnata sinu üldist tervist, aidata sul leida psühholoogilist tuge ja juhatada sind sobivate spetsialistide juurde. Oluline on rääkida oma perearstiga ka antidepressantidest, et leida koos temaga sobiv raviplaan.
2. Psühholoog või psühhiaater: Psühhoterapeudiga saad töötada oma toitumisega seotud probleemide ja ärevusega. Terapeut aitab sul mõista oma käitumismustreid ja leida uusi strateegiaid, mis aitavad sul end paremini tunda.
3. Dietoloog: Dietoloog aitab sul luua tasakaalustatud toitumisplaani, mis vastab sinu vajadustele ja annab sulle energiat. Dietoloog saab ka aidata sul leida uusi ja tervislikke söögikogemusi.
4. Toitumisspetsialist: Toitumisspetsialist on spetsialist, kes aitab sul luua tasakaalustatud toitumisplaani, mis vastab sinu vajadustele ja aitab sul leida tervislikke harjumusi. Võite pöörduda minu või mõne mu kolleegi poole.
Lisaks:
• Liitu toetusgrupiga: Online'is ja isiklikult toimuvad toetusgrupid inimestele, kes võitlevad sarnaselt toitumisega seotud probleemidega. See võib olla suurepärane koht, kus jagada oma kogemusi ja saada tuge teiste inimeste poolt.
• Loo endale tervislikum rutiin: Alusta väikeste sammudega. Proovi süüa regulaarselt iga 3-4 tunni tagant, söö tasakaalustatud toite ja veeda aega looduses.
• Liigu keha: Trenni tegemine on väga kasulik nii vaimsele kui ka füüsilisele tervisele. See aitab sul vähendada ärevust ja leida tasakaalu oma elus.
Meeles pidada on oluline, et sa pole üksi. Paljud inimesed kannatavad sarnase probleemi all. Otsi tuge ja abi, et saaksite koos leida paremat elu.